پروژه نصب ۸ دستگاه مخزن کروی پتروشیمی مهر پترو کیمیا

پروژه نصب ۸ دستگاه مخزن کروی  پتروشیمی مهر پترو کیمیا

با به بهره برداری رسیدن این طرح زنجیره پلی پروپیلن از مسیر تبدیل پروپان به پروپیلن توسعه خواهد یافت که ضمن تأمین خوراک صنایع پایین دستی ارزآوری قابل توجهی از محل صادرات محصول نهایی ایجاد خواهد نمود. این طرح در زمره طرح‌های با اولویت بالا و ضرورت‌دار از طرف وزارت محترم نفت معرفی شده است. میزان اشتغال‌زایی این پروژه در دوران ساخت بالغ بر ۷۰۰۰ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم می‌باشد و در دوران بهره‌برداری میزان اشتغال‌زایی آن حدود ۳۰۰۰ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم خواهد بود. با در نظر گرفتن قیمت تقریبی PP که در حال حاضر معادل تقریباً ۹۵۰ دلار به ازای هر تن می‌باشد، طرح پتروشیمی PDH/PP پس از بهره‌‌برداری و صادرات محصول قادر به ایجاد درآمد ارزی معادل ۴۲۷ میلیون دلار در سال است.

پروژه پتروشیمی مهر پترو کیمیا در راستای طرحهای راهبردی جهش سوم صنعت پتروشیمی و به منظور گذر از خام فروشی، تنوع‌بخشی به سبد محصولات پایین دستی و ایجاد توازن در محصولات پایین دستی صنعت پتروشیمی با اخذ مجوز تأسیس از سازمان صنایع و معادن استان بوشهر و خرید زمین در سایت صنایع پایین دست (شرق عسلویه) تعریف شده است. فرایند اجرایی این پروژه تا انتهای سال ۱۳۹۹ عملاً متوقف بوده و از این تاریخ با تیم مدیریتی جدید گروه اقتصاد مفید و فعال ساختن موتور پیشران آن، موفق گردید طی مدت زمان کمتر از دو سال به پیشرفتی بالغ بر ۳۳٪ دست یابد.

مزیت رقابتی محصول: پروپیلن بعنوان خاویار صنعت پتروشیمی

مزیت رقابتی تکنولوژی: لایسنس‌های پروژه

دسترسی آسان به خوراک در منطقه ویژه عسلویه (حضور ۱۵ درصد ذخایر گازی جهان در ایران)

بازار رو به رشد تقاضای پلی‌پروپیلن (۶۵٪ بازار مصرف پروپیلن) و نزدیکی به بازارهای صادراتی

موقعیت استراتژیک منطقه ای و دسترسی به آب‌های آزاد و مبادی صادراتی موجود جهت سهولت صادرات محصول

امکان توسعه زنجیره تأمین محصول به محصولات استراتژیک پایین دست صنعت پتروشیمی

نرخ بازگشت سرمایه گذاری بالا

پروپیلن یکی از هفت ماده اصلی و پایه پتروشیمی ها است که بیش از ۲۵٪ سهم تولید دنیا را به خود اختصاص می دهد. نیاز روزافزون به پروپیلن در کشور و رشد بازارهای صادراتی، اهمیت این ماده را دوچندان می‌نماید. با عنایت به اینکه نسبت ظرفیت تولید اتیلن به پروپیلن در ایران بیش از ۸ برابر و در کشورهای اروپایی و امریکا به صورت میانگین حدود ۱.۵ برابر است، از این جهت تولیدات در این پروژه کمک به برطرف کردن عدم توازن در توسعه صنعت پتروشیمی ایران و توسعه صنایع پائین دست خواهد نمود.