رآکتور احیای آهن اسفنجی متعلق به تکنولوژی HYL3

رآکتور احیای آهن اسفنجی متعلق به تکنولوژی HYL3

رآکتور احیای آهن اسفنجی متعلق به تکنولوژی HYL3 است که با نصب آن ظرفیت تولید ۲ میلیون تن آهن اسفنجی در سال در کارخانه فولاد بوتیای ایرانیان واقع در چترود کرمان، ایجاد خواهد شد. تکنولوژی HYL3 برای اولین بار در کشور مورد بهره‏برداری قرار می‏گیرد. با ورود این رآکتور به چرخه تولید فولاد کشور، بخش قابل توجهی از نیاز کارخانجات تولید فولاد داخل به تأمین آهن اسفنجی از خارج کشور، برطرف خواهد گردید.
وزن عملیاتی راکتور حدود ۲۹۰۰ تن می باشد که به صورت عمودی در ارتفاع ۴۵ متری زمین بر روی برج احیا واقع بر روی استراکچر فلزی نصب می‏شود و با استفاده از گازهای احیای Co و H2 در دمای۹۵۰ درجه سانتیگراد، گندله آهن را به آهن اسفنجی تبدیل می‌نماید. این کوره از داخل با سیمان و آجر نسوز و از خارج با واتر جکت پوشش داده شده است تا تبادل حرارتی بین بدنه، محیط و فراورده درونی کاملا تحت کنترل باشد. جریان گاز احیا از پایین به بالا و عبور گندله از بالا به پایین است و بدنه رآکتور دمای ۹۵۰ درجه سانتیگراد را تحمل می‏نماید. فشار کار این رآکتور ۷ بار است که سبب افزایش راندمان واکنش‏های احیا می‏گردد. به جهت کاهش مصرف برق در کوره قوس الکتریکی واحد فولاد سازی با استفاده از تکنولوژی HYTEMP که یک سیستم پنوماتیک با سیال نیتروژن می‏باشد، آهن اسفنجی داغ به محصول خروجی این رآکتور با دمای ۶۰۰ درجه سانتیگراد به ادامه مسیر فرایندی تولید فولاد، منتقل می‏گردد.
این راکتور که برای اولین بار در کشور و چهارمین بار در دنیا توسط صنعتگران ماشین سازی اراک در حال ساخت می‏باشد و همه مواد خام مورد نیاز ساخت آن از داخل کشور تأمین شده است در حال حاضر عملیات حمل و ارسال اولین بخش ساخته شده این رآکتور به نام کولر آغاز گردیده است.
حمل تجهیز اصلی این این رآکتور با ابعاد ترافیکی ۱۲ متر عرض، ۱۲ متر ارتفاع، ۴۰ متر طول و ۴۲۰ تن وزن از مبدأ شرکت ماشین سازی اراک به مقصد مجتمع فولاد بوتیای ایرانیان واقع در چترود کرمان، به عنوان پهن‏ترین و بلندترین محموله تاریخ حمل و نقل فوق سنگین کشور لقب خواهد گرفت و همکاری پلیس راهور، شهرداری‏ها، شرکت‏های برق منطقه‏ای و ادارات راه و شهرسازی استان‏های مسیر حمل جهت تسهیل رفع معارضات ترافیکی، ساختمانی، جاده‏ای و برق فشار قوی، نقش بسیار مهمی در حمل به موقع محموله و راه اندازی پروژه، ایفا خواهد نمود.
با توجه به توانمندیهای فنی و سیستمی شرکت دانش بنیان ماشین سازی اراک در بخش های طراحی ، ساخت و تولید از جمله ریخته گری و آهنگری، ماشینکاری سنگین و خطوط ذوب، پالایش فولادهای آلیاژی، فورج گرم و عملیات حرارتی و ساخت سازه های دقیق تجهیزات معدنی و فولادی، این شرکت به حوزه طراحی و ساخت تجهیزات دقیق و سنگین مورد نیاز صنایع معدنی و فولاد ورود نموده است که مهم ترین تجیهز ساخته شده در حوز صنایع فولادی ساخت راکتور احیای آهن اسفنجی برای کارخانه فولاد بوتیای ایرانیان واقع در چترود کرمان می باشد.