پروژه نصب پل قوسی گلورد

پروژه نصب پل قوسی گلورد

با توجه به احداث سد گلورد نکا و آغاز آبگیری آن، با بالا آمدن تراز آب در مخزن، جاده ارتباطی تعدادی از روستاهایی که در میان دو شاخه مخزن واقع شده‌اند، زیر آب رفته است و ارتباط این روستاها با شهرستان بهشهر به کلی قطع گردیده است. لذا شرکت آب منطقه‌ای مازندران تصمیم گرفته است، به منظور ایجاد ارتباط بین دو سوی دریاچه نسبت به احداث یک پل بزرگ زیرقوسی اقدام نماید.

 محل اجرای طرح، در استان مازندران بر روی رودخانه نکا، در ۴۵ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان نکا و ۳۵ کیلومتری جنوب شهرستان بهشهر می‌باشد.

ساختگاه پل بر روی یکی از شاخه های مخزن سد گلورد نکا واقع شده است. این طرح مشتمل بر دو خط عبور رفت و برگشت وسایل نقلیه موتوری به عرض ۸/۱ متر و پیاده روهای طرفین به عرض ۱/۳۳ متر، می‌باشد.

عملیات سیویل پل از سال ۱۳۹۹ آغاز گردیده و طبق پیش بینی ها احتمالاً دو هفته آینده کوله سمت رودبار و دو ماه آینده کوله سمت ولم  آماده عملیات نصب مکانیکال خواهد شد.

مشخصات پل قوسی مورد نظر تحت تاثیر توپوگرافی زمین محل پروژه، تراز نرمال آب دریاچه سد و راه‌های دسترسی دو طرف دریاچه به شرح جدول ذیل می‌باشد:

عرشه پل

عرشه پل دارای پهنایی به اندازه ۱۱ متر، در برگیرنده بخش سواره‌رو به عرض ۸/۱ متر و دو پیاده‌روها به عرض ۱/۳۳ متر در دو طرف آن  و طول ۲۸۱ متر می‌باشد. نوع عرشه پل، دال فولادی ارتوتروپیک  (Orthotropic Steel Deck) و سازه مربوطه شامل دو تیر طولی فولادی (Steel Longitudinal Beam) واقع در فاصله ۱۰ متری از یکدیگر می‌باشد.

تیرهای طولی در محل اتصال، بوسیله قطعات متصل کننده پیچ و مهره‌ای به یکدیگر متصل می‌شوند. سایز پیچ‌های مورد استفاده M20 و M24  می باشد.

ابتدا و انتهای عرشه پل، درز انبساط وجود دارد که قطعات لاستیکی درز انبساط، در آن محل اجرا خواهد گردید.

 طول تیرهای طولی از ۸ تا ۱۷ متر می باشد.

قوس پل

 سازه قوس از نوع خرپای فضایی با طول دهانه ۲۲۳/۰۷ متر و عرض تقریبی ۱۰ متر است و ارتفاع آن از ۱۲ متر در مجاورت پاتاق تا ۶ متر در وسط دهانه متغیر می‌باشد.

ابتدا و انتهای قوس، بر روی چهار محل قرار می‌گیرد، که جهت نصب، در بالا و پائین، بر روی نشیمنگاه‌های خود ثابت می‌گردند. قوس پل از وسط، به صورت قرینه می‌باشد. هر نیمه شامل ۷ پانل ۱۶ متری و یک پانل مرکزی ۱۶ متری قرار دارد.